joi, 15 aprilie 2010

Turnichet

De multe ori mi s-a întâmplat să trec pe strada pe care locuiesc sau pe o stradă pe care circul zilnic şi să observ o casă sau o oarecare construcţie şi să mă întreb: “Asta când s-o mai fi construit?”. Realizez imediat după, că acea construcţie s-a aflat acolo dintotdeauna doar că eu nu am observat-o. De câte ori nu vi se întâmplă să ridicaţi privirea în faţa unei clădiri în care aţi intrat frecvent şi să rămâneţi surprinşi de arhitectura acesteia sau chiar de înălţimea ei? V-aţi gândit că există lucruri pe care le folosim zilnic dar pe care, dacă am fi întrebaţi, nu am şti să le identificăm printr-un simplu cuvânt? Ei bine, vă întreb eu acum, pe cei care folosesc metroul, cum aţi putea numi barele acelea de metal care restricţionează accesul la metrou şi care permit trecerea doar dupa validarea unei cartele? Desigur, sunt nişte bare de metal care se învârt, eventual nişte “chestii” de fier. Ele se numesc însă “turnichete”.
Iată şi definiţia exactă: bare în cruce instalate la intrarea în parcuri, stadioane, fabrici etc., care se rotesc, permițând trecerea câte unei singure persoane. În termeni marinăreşti turnichetul este acea rolă montată pe un ax vertical servind la schimbarea direcției unei parâme sau a unui lanț de ancoră. Totodată, în domeniul industrial turnichetul poate desemna acea masă rotativă pe care se așază sticlele pentru a fi umplute. Turnichet este evident un substantiv neutru al cărui plural este “turnichete”. Dacă vreodată vi se întâmplă, încercaţi să le spuneţi angajaţilor de la metrou “Deşi am validat cartela, nu pot să trec! Cred că s-au blocat turnichetele”. Sunt tare curios în ceea ce priveşte reacţia lor.

Înainte de melodia aferentă, aş vrea să-i mulţumesc Mariei care mi-a spus despre acest cuvânt :D

Un comentariu: